• Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Net over de grens bij Bad Nieuweschans in Papenburg ligt de Meyer Werft. De werf is een van de oudste scheepswerven van Duitsland. Opgericht in 1795 en nog steeds een familiebedrijf. Inmiddels staat de 7e generatie aan het roer. Ze zijn vooral bekend van de enorme cruiseschepen tot wel 340 meter lang, 42 meter breed en 190.000 ton zwaar. Met zo’n slordige 5500 medewerkers bouwen ze deze reuzen. Een huzarenstukje! En dan te bedenken dat de werf, wel zo’n 30 km. stroomopwaarts gelegen aan de Eems alles uit de kast moet halen om een schip van deze omvang naar open water te slepen.  Eerst moet het schip door de ‘Dockschleuse ‘ gesleept worden, een sluis die het havengebied afsluit waardoor de waterstand rond de werf verhoogd kan worden. Onderweg moeten twee bruggen geslecht worden, waarbij de Friesenbrücke bij Weener er telkens uit getakeld moet worden. Ook de waterstand in de rivier moet tijdelijk verhoogd worden. Dit gebeurt met behulp van de Eemskering, een enorm bouwwerk!

Als er weer een reus is uitgedokt is het feest en in Papenburg en het is vaak feest, want de Meyer Werft bouwt minstens twee van die reuzen per jaar. De Meyer Werft is al een bezienswaardigheid op zich. Jaarlijks ontvangt zij tienduizenden bezoekers. Maar als er weer een schip naar open water wordt gesleept loopt half Groningen, Drenthe en Nedersaksen uit. Dit spektakel moet je een keer gezien hebben. Het is surrealistisch om te zien hoe zo’n enorm bouwwerk door de smalle Eems getrokken wordt. Alsof een reus door een boerensloot vaart. Het vergt grote stuurmanskunst van de sleepbootkapiteins. Het is een formidabel gezicht als je toevallig over de autobahn 31 bij Leer rijdt en je ziet net voordat je de tunnel induikt zo’n reus over het aquaduct glijden. De impact van de werf op de indirecte werkgelegenheid in de regio is groot. Ook Drenthe en Groningen profiteren hiervan mee, bovendien werken ook veel Nederlanders op de werf. Vaak wordt een nieuw schip naar de Eemshaven gesleept, waar het nog weken blijft liggen om verder afgebouwd te worden.

Het inmiddels 225 jaar oude familiebedrijf is een schoolvoorbeeld van hoe het Rijnlands model functioneert. Overheid, onderwijs en bedrijfsleven werken hier nauw samen om kwalitatief hoogwaardige producten af te leveren aan niet de minste klanten, zoals Disney, Carnaval Cruise Lines, Royal Caribbean Cruises, Saga Cruises etc. De Meyer Werft mag dan wel bekend zijn van de cruiseschepen, maar er is meer expertise in huis. Ze kunnen ook containerschepen, gastankers en veerboten bouwen. Waar onze grootste bouwer Verolme (die het vak nog leerde bij Stork in Hengelo) teloor ging door de oliecrisis, gebrek aan samenhang, ongefundeerd optimisme, lage lonen landen en politieke onwil, hield een bouwer als de Meyer Werft stand door gewoon vast te houden aan een lange termijn visie en niet te gaan voor de verleiding van snelle korte termijn winst.

Jan Oosterbeek

Regio observer

Share This